De bliver kaldt lidt af hvert: kendte, reklamesøjler og nye unge mediehuse. De er gode til at skabe opmærksomhed, være relaterbare og opbygge fællesskaber blandt deres følgere. Hver dag når de ud til millioner af danskere med vidt forskellige emner gennem madopskrifter, rejseblogs, skønhedsrutiner og sketches. De er dygtige formidlere, der med høj hastighed bevæger sig mere og mere over på de traditionelle mediers boldbane, når de beskæftiger sig med politiske og samfundsrelaterede emner. Desuden har de særdeles godt fat i den unge målgruppe. Mediebranchen kan lære noget af influencere.
Mathias er 23 år, og måske kender du ham fra sociale medier, hvor han har lavet sjovt indhold siden 2021, og har en samlet følgerskare på mere end 230.000 følgere spredt på Instagram og TikTok.
Natasha Høyer er 23 år og arbejder som content creator/influencer på primært TikTok og Instagram. Natasha fik sin start på TikTok i januar 2022 og har siden da fortsat vokset og skabt et stærkt community på tværs af platforme. Natasha deler ud af sit liv og snakker om emner som mentalt helbred, kropskærlighed, fashion og meget andet på sine platforme.
Lissa Paustian studerer journalistik på Syddansk Universitet og færdiggjorde i sommer et års praktikforløb på Dagbladet Politiken, hvor hun blandt andet producerede podcast og skrev artikler på Klima-, IByen- og Debatredaktion. Hun blev et offentligt ansigt efter sin medvirken i TV2’s populære datingprogram Bachelorette. På grund af sin tv-rolle i programmet fik hun en masse nye følgere på Instagram og arbejder derfor i dag også som influencer, hvor hun blandt andet fokuserer på at lave kampagner, der kaster lys på gode budskaber og dagsordener.
Kontakt
Festival for Nye Medier arrangeres af Nye Medier – en forening grundlagt af de nye medier selv, som arbejder for at sikre, at fremtidens medielandskab skal være lige for alle. For at sikre den demokratiske samtale og et innovativt medielandskab i Danmark.
Det er ottende gang, vi afholder festivalen, som siden det første år kun har vokset sig større. I 2023 deltog omkring 120 journalister og kommunikatører i en dag om kunstig intelligens.
Festivalen bliver afholdt d. 4.-6. november på Klub i København, Linnésgade 25, 1361 København. Det er lige ved Torvehallerne og Nørreport st.